PERINGATAN

PENDAPAT YANG DITULIS ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS, TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PIHAK.
TERDAPAT ARTIKEL YANG MENGANDUNGI GAMBAR YANG KETERLALUAN, NGERI, SENSITIF DAN BOLEH MENGUGAT EMOSI.





20 April 2011

Skodeng Ketum Oi!!

Pokok Ketum atau Pokok Biak sejenis tumbuhan yang tumbuh secara semulajadi di pinggir sungai..pada masa kini harga sekilo daunya sekitar RM25-RM30.Ada yang menjadikanya sebagai tanaman ladang..

Pada 2003 produk hasilan dari daun ketum disenaraikan di bawah akta racun.Malah diharamkan sejak awal 2003 jugak.

Popular sebagai minuman oleh pelajar sekolah dengan harga jualan sebungkus air ketum RM2-RM3.










Aku pun minum jugak air dia. Buat sendiri tanpa mencampurkan dengan bahan lain. Kegunaanya untuk menghilangkan lenguh dan sakit badan akibat kerja berat..biasa lar pesawah..boleh dijadikan sebagai ubat cacing dengan air rebusan daun ketum.


Tapi ada sesetengah orang advance dia campur dengan ubat nyamuk,racun tikus, tahi lembu,racun rumpai dan ubat gegat..ada cara nak proses dia agar yang minum tu x mampos..tai aku tak nak tulis..aku tak pernah try tapi aku tahu la jugak..walau tak mati tetapi boleh mendatangkan kerosakan hati dan kerosakan otak yang serius..hehehe aku ingatkan orang buat nih tak der otak..ada rupanya..mungkin otak dia off set kot..




No comments:

Post a Comment