PERINGATAN

PENDAPAT YANG DITULIS ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS, TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PIHAK.
TERDAPAT ARTIKEL YANG MENGANDUNGI GAMBAR YANG KETERLALUAN, NGERI, SENSITIF DAN BOLEH MENGUGAT EMOSI.





22 November 2010

Skodeng Betul ker Berita nih?


Ini petikan yang aku suatu ketika dapat dalam emel..malah baru nih pun timbul balik dalam fb..


Nu'aim bin Hammad meriwayatkan dengan sanadnya bahwa Rasulullah saw. bersabda:Bila telah muncul suara di bulan Ramadhan, maka akan terjadi huru-hara di bulan Syawwal...". Kami bertanya: "Suara apakah, ya Rasulullah?"Beliau menjawab: "Suara keras di pertengahan bulan Ramadhan, pada malam Jum'at, akan munculsuara keras yang membangunkan orang tidur, menjadikan orang yang berdiri jatuh terduduk, paragadis keluar dari pingitannya, pada malam Jum'at di tahun terjadinya banyak gempa. Jika kamu telahmelaksanakan solat Subuh pada hari Jum'at, masuklah kamu ke dalam rumah kamu, tutuplah pintu-pintunya, sumbatlah lubang-lubangnya, dan selimutilah diri kamu, sumbatlah telinga kamu. Jikakalian merasakan adanya suara menggelegar, maka bersujudlah kalian kepada Allah dan ucapkanlah:"Mahasuci Al-Quddus, Mahasuci Al-Quddus, Rabb kami Al-Quddus!", kerana barangsiapa melakukanhal itu akan selamat, tetapi barangsiapa yang tidak melakukan hal itu akan binasa".

Aku terpinga-pinga jugak sama ada patut percaya ker tak? Sebab ada satu konteks dalam hadis..hadis yang lemah atau dhaif langsung tidak boleh digunakan untuk berhujah kerana dari sumber yang diragui.Ada juga hadis palsu..ada juga hadis yang diriwayatkan berdasarkan Israiliyat. Apabila aku tak jumpa ijmak ulama pasal hadis nih maka aku ragui..

Meskipun kita wajib berpegang pada Al Quran dan Hadis..tetapi kita perlu merujuk kepada bijak pandai agama..para ulama..adakah para ulama bersepakat hadis tertentu sahih?Adakah sumber yang meriwayatkan hadis itu boleh dipercayai?Al Quran tak dapat lagi disangkalkan kebenaranya..

Cuma sebagai peringatan bersama..


Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam bersabda:

Barangsiapa berdusta atas namaku dengan sengaja, maka hendaklah dia mempersiapkan tempat duduknya dalam neraka.” (HR. Al-Bukhari, Muslim dan lainnya, diriwayatkan lebih dari seratus shahabat)

Nabi Muhammad S.A.W telah memberi peringatan keras agar tidak menyebarkan hadis palsu.Aku juga tak dapat nak sahkan sama ada hadis yang diriwayatkan oleh Nu'aim palsu..lebih elok kita rujuk pada para ulama dan hadis shahih..sebab aku percaya ramai antara kita tak menghafal semua hadis..

Aku ada menyebut pasal Israiliyat.Israiliyat adalah bahan ucapan,cerita atau sebaran dari Bani Israil.Di sini aku tekankan di kalangan Bani Israil sendiri ada yang beriman kepada Allah dan ada yang berterusan mendustakan Allah.Israiliyat ada yang haq(benar berdasarkan Al Quran dan Hadis) dan bathil (terseleweng dari ajaran Islam).Kebanyakan Israiliyat datang daripada Yahudi dan Nasrani..Jadi untuk mengelakan dari tergelincir baiknya kita rujuk dari sumber shahih antaranya dari Abu Hurairah dan Al-Bukhari..

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment