PERINGATAN

PENDAPAT YANG DITULIS ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS, TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PIHAK.
TERDAPAT ARTIKEL YANG MENGANDUNGI GAMBAR YANG KETERLALUAN, NGERI, SENSITIF DAN BOLEH MENGUGAT EMOSI.





03 September 2010

Skodeng PC Demam Panas.

Lama aku tak update blog.Bukan malas ada tiga sebab kenapa aku tak update.

PC aku demam panas..serius nih aku tak tipu..buat aku susah hati..tido pun tak lena nak kena jaga dia..aku sangat-sangat cerewet pasal pc..suatu hari aku check suhu CPU aku mececah 80 darjah celsius. Gila panas dowhh..Terus aku shutdown.. .nak beli baru alamat tak raya lar aku.So aku servis lar..free jer sebab buat sendiri cuma modal RM 5 sahaja beli thermal paste ganti balik semasa aku kuarkan chip AMD aku. So aku buang habuk yang melekat kat CPU heat sink dan kipas dia..banyak gila..patut lar demam..haba tak dapat kuar..asyik melekat kat dalam jek. So sekarang nih aku masih lagi pantau suhu hard disk,cpu dan gpu aku..kot-kot demam lagi ka..kalau pakat-pakat padam serentak aku lak yang demam gila-gila lak.. Aku belajar servis sendiri dari yang tak tahu pasal komputer kepada yang tahu juga serba sedikit.

Selepas PC aku kebah demam aku buat sorting file dalam pc aku..Setelah pengalaman aku hardisk backup aku rosak..aku dah tukar pakai hardisk power saver..dia shutdown sendiri jika tidak di akses..so lama la sikit usia dia.Ini pc aku yang keempat dalam masa tujuh tahun. Tiga sebelum nih sama ada terbakar sebab aku eksperimen overclock atau overheat cpu.Monitor yang aku pakai adalah yang kelima..Sebab aku sorting file dalam pc aku sebab nak buat draft blog.Aku tengah cari video kemalangan jalan raya live dari traffic cam seorang penunggang motor dirempuh dari belakang oleh trailer kemudian berkecai-kecai dilanyak tayar.. gambar jelas giler..salah satu video kesayangan aku..Tapi tak jumpa, agaknya dalam hardisk aku yang rosak tuh.. Setakat ini koleksi JPEG aku 22956 keping..Macam-macam ada..peribadi,gambar blog dan lain-lain. Koleksi mp3 aku sekarang dah susut..cuma ada 2000 lebih sahaja..berbanding sebelum nih mencecah 10000.. lain -lain FLV=1374 AVI=1200+=RMVB=184 ada lagi lain-lain format video..aku tak sempat sorting lagi..Movie cuma tinggal 56 movie jek..berbanding hampir 400 tajuk dalam hardisk lama..memang kehilagan besar..terutama siri tv lama macam V the Series, Captain Power,TRON, Krull, Tora tora Tora dan bayak lagi old school filem..Gaban pun ader hehehe...Aku tak der koleksi Filem Melayu...kecuali filem P Ramle..Aku amik kesempatan atas tenet yang laju giler.. donlod 700mb dalam masa 8 minit..Best giler...

Sekarang nih bulan posa...so secara automatiknya kegiatan aku terbatas lar sikit..sebab bila surf tenet nih banyak sangat menyepam, dengan trojan,dengan hijack..dengan iklan yang tayang buah betik..dengan iklan barangan powerkan alat sulit dan macam-macam lagi yang boleh buat aku menyirap...aku minum sirap tak per la jugak..

Start esok aku akan mengepost balik..Lagi pun aku balik kampung selepas hari raya..Aku suka Hari Raya Puasa tapi aku sangat tak suka lagu raya.. Bila kena buat clip video hari raya pas tu selitkan lagu..aku terpinga-pinga bila ada permintaan untuk masukkan lagu Nazam Lebaran..Serius shit aku tak pernah dengar..Masa tengah edit siap boleh tertido pulak depan pc..ha3..nasib baik siap jugak..kalau tak mampos kena lanyak dengan bos..

No comments:

Post a Comment