PERINGATAN

PENDAPAT YANG DITULIS ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS, TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PIHAK.
TERDAPAT ARTIKEL YANG MENGANDUNGI GAMBAR YANG KETERLALUAN, NGERI, SENSITIF DAN BOLEH MENGUGAT EMOSI.





29 June 2010

Skodeng loghat kedah.

Meh aku habaq sikit pasai loghat kedah..

Kebuluq-Keinginan yang kuat.
Mai- Mari
kanyaq-mentah/tidak matang/belum baligh
Gedik/Galak-gatal/miang/
Moktan-Rambutan
tobat lahom-Taubat bersungguh-sungguh
pekdah-Faedah
mampuih-mati
Sisiaq-Sikat rambut
Awat-Mengapa
Ragas-Panjat
Tang ni-di sini
tang tu-disitu
mengkala-bila
Tina-perempuan
Gerek-Basikal

Ok nih satu karangan menggunakan loghat kedah.

Dok satu aghi aku kebuloq nak kedarah moktan.Aku pi qhumah Seman Capek nak amik gerek dia pinjam marin,tapi puki mak dia.Dia takdak la pulak,babi betoi.Aku pi dalam bangsai aku nampak la gerek tunggu pala bapak pa lagi aku tibai la gerek tu..biaq mampuih p la depa nak kata pa.Aku kayuh gerek tu tengah panas lit-lit.Hangpa bukan tau,aku peluh bercerau,,sat-sat rasa macam nak mampuih.Tak dan nak sampai kat kebun, akuterjeromoih dengan Seman Capik,belemoih dengan keleboq.
Seman: Babi anak haram betoi..sekoq ikan tak dapat..puki mak dia betoi..
Aku:Nih hang nak pi mana ni?
Seman:Aku nak balik qhumah nak ambik tuba.Biaq aku tuba satu sungai nih..hah padan muka ikan padam muka hangpa.
Aku:Tak yah la.jom ikut aku pi makan moktan.
Seman:Haik sejak bila hang ada kebun?
Aku:Mana ada.Kita pediah la moktan Pakcik Kaq.Untung-untung anak dara dia dok ada kita pediah la sekali, dah la segak gila babi.
Seman:Segak?Tina garet macam tuh hang lapaq?Mereng ka pa?
Aku:Puki mak hang dok kata cikaro aku macam tuh.hang asa nak pecah pala hang kata lagi.Awat hang igat aku tak berani.Aku tutoh pala hang dengan gerek ni baghu tau no..
Seman: Woi!!!Relak lar aku melawak la..
Aku:Dah lar aku tak nak makan moktan lagi dah..
Seman:Awat plak?
Aku:Aku penat nak menaip lagi pun aku nak tidoq.Dah kul satu dah..

hahaha.Sekian sajer cerita karangan merapu aku.Maki tau mencarut biasa dalam perbualan kami..



Yang nih ehsan dari hanis00.Siap ikut alphabet lagi..kelas gitu..

A


Aghoi Kacau
>> Hanis mengaghoi pulut dengan kepala santan untuk dimakan dengan mempelam haqhom maneh.

Awah/ Awas campuran sblm tumis
>> Pi la awah dulu kelengkap gulai tu sat gi kita jerang ataih dapoq.


B

Beluam pakaian yang dibungkus dengan kain (org dedulu tadak beg pakai mende ni la)
>> Jalak mengangkat beluamnya sambil berpantun di depan rumah Pak Malau. ?ajang Pak Malau kajang berlipat, kajang hamba mengkuang layu? bla bla bla?..?

Belemuih Comot/ Kotor
>> Eis terjatuh kedalam bendang ketika bawak moto kot bataih ban, habih belemuih baju dia.

Bedanoq berdaki dibadan
>> Awat la yg bedanoq sgt badan hang ni niko ?? maqhah mak niko sambil menyental badan niko dgn berus sabut

Bedak agih
>> Cuba jangan dok mengkelai, pi bedak elok-elok bagi sama kena buah moktan tu.

Belepung/ Belopiang muka yg over pakai bedak
>> Alahai tersenyum dengan muka belopiang bedak sejuk menyambut hasbennya pulang.

Beleh tak macho / tak dak tenaga
>> Mawi kelihatan beleh sekali selepas 7 hari berturut-turut mengadakan konsert.

Besiaq Kerap kencing
>> Hang ni Sabariah Senan, besiaq sungguh sat-sat p toilet, sat-sat p toilet.?

Bedeghemen muka comot / penuh parut
>> Muka ebok berdeghemen sebab dia terlanggaq tiang lampu.


C

Cokpeknga Lempeng / Peknga / Cucur tempek belanga.
>> Salah satu masakan kegemaran nombot adalah cokpeknga pisang.

Camok menyelerakkan barang2, bersepah
>>> Kubus mendenda anak-anaknya kerana buat camok dalam rumah.

Cangcunggit Jongkang Jongket / see saw
>> Salah satu mainan kegemaran mantan di padang permainan adalah cangcunggit

Choih- muncul tiba-tiba
>> Terkejut Hanis sbb tiba-tiba saja si JJ choih mai depan dia.

Chepoh kaki patah / terkehel
>> Kaki kambing Riss chepoh sebab kena langgaq ngan moto.

Chempong pegang / kawal / dukung
>> Niko mencempung Masjuana yg pengsan terkejut mendengarkan hantaran kawin Cik CT.

Chering Berdiri bulu roma
>>> Wildchempaka chering bulu roma tengok citer seram di tengah malam.

Cengkoi Kaki@ tangan yg bengkok
>> Walaupun dengan kaki yang cengkoi namun ZZ berjaya juga menjaringkan gol.

Cemuih bosan
>> Semua org pakat dok cemuih dah dgr citer CT nak kahwin ngan DK

Chempera kelam kabut
>> Jalak lari berchempera kena ligan dengan polis sbb menjadi penjanjur laga ayam.


D

Daoh out of fashion / ulu sangat la
>> awat la yg daoh sgt pesen baju ang tu Ahlam.

Daih tahan dengan kaki / sekat dengan niat bg jatuh
>>> Niko bercita-cita untuk daih kaki DK masa perarakan perkahwinan Dk dan CT nanti.

E

Eghon kain dipotong serong / ambil lebih beda
>> Mantan terlebih potong eghon bajunya menyebabkan baju yg sepatutnya besaq jadik kecik sendat.


G

Gelintey membentuk adunan tepung kecil-kecil
>> Posh sibuk mengelintey kuih siput untuk penuhi tempahan yang tinggi menjelang hari raya.

Germit / Gurmit pengasah pensel
>> JJ mengurmit pensel yang telah sedia ada kontot menjadi bertambah kontot.

Ghonot menyusup
>> JJ dan Niko ditangkap cikgu kerana menyeronot keluar pagaq asrama memalam buta.

Gelut bersungguh-sungguh
>> Kiki gelut menyiapkan kertas tesisnya yang hampir siap.

Ghayan mimpi
>> walaupon Ct telah mengumumkan tarikh pernikahannya Niko tetap ghayan nak menikah degan CT

Gagan sebaya / seusia / sama
>> nombot, ebok dan JJ nampak segagan saja sb lahir dlm tahun yang sama.

H

Hebiaq Mulut leser / tak simpan rahsia
>> Ciri-ciri pompuan idaman Dato K ialah pompuan yg mulut hebiaq.

Hantap montel / debab (untuk Baby shj bapak ngan mak baby takleh pakai )
>> Anak Alahai hantap walaupun masa kelahiran nampak cam kecik ja.

Honggiaq Longgar
>> Tayar keta Kubus honggiaq sebab terlanggaq lubang

Honggaq melonggarkan
>> Nombot menolong bapaknya menghonggaq turus pagar kebun.

Hemoi tak berapa nak malu
>> Tok Dan Kassim penah kata pemimpin perlu hemoi untuk mendekati rakyat

Hindik Memampatkan / menekan
>> Mat troop menghindik padi kedalam guni untuk dijual.



J

Juah eksyen / sombong
>> tak ada sorang pon warga BOD KP yang juah


Jemuan samseng / org tak beropa nak baik sgt
>> Janganlah berperangai mcm jemuan kalau nak ada ghamai kawan



Thanks hanis00

No comments:

Post a Comment