PERINGATAN

PENDAPAT YANG DITULIS ADALAH PENDAPAT PERIBADI PENULIS, TIDAK MEWAKILI MANA-MANA PIHAK.
TERDAPAT ARTIKEL YANG MENGANDUNGI GAMBAR YANG KETERLALUAN, NGERI, SENSITIF DAN BOLEH MENGUGAT EMOSI.





23 June 2010

Skodeng ku di ketit-ketit kenangan lama.


Aku balik kampung baru nih aku tertanya-tanya mana pergi beberapa serangga dan hidupan lain yang selalu aku jumpa masa kecil..


Foto kredit kepada Lars Grepstad



Kat sawah dulu banyak udang nih..rupa dia aku dah tak ingat..tapi bukan kaler biru..ni contoh jer..badan lut sinar..sekali sauk dapat beratus ekor..




Menatang nih kami panggil sorok..kaki depan dia kuat nak mampus..suka korek terowong dalam tanah..kalau masuk dalam telinga hang pa meraung tak payah pakai speaker..boleh dengar sampai kampung jiran..sakit dia macam kena paku dalam lubang telinga..kaki depan yang besar tu lar yang akan mengorek lubang telinga dengan rakus..aku balik baru nih masih nampak lagi tapi tak banyak..






Nih makanan kegemaran aku suatu masa dulu. Setelah dicabut kepala dan dibuang isi perut masukan garam dan kunyit dicucuk lidi lepas tuh panggang..sedap wohhhhh..goreng pun boleh..versi yang kecil boleh dapat beratus ekor..biasanya digoreng..Yer lar dulu kami susah..nih lar makanan yang kami dapat..kaki dia jadi permainan..bila dipicit akan mengetik-ngetik..




Suatu masa dulu masa kecil, aku suka main dengan benda alah nih bahasa sopannya di gelar penyengat kat kedah kami panggil temingat..jangan tanya kenapa panggil temingat.Agaknya orang yang mula-mula panggil sakit gusi kot..


Serangga nih bagi aku sangat jinak..suka buat sarang dia dalam anggaran ketinggian 2 meter kebawah tak tinggi, dia gayat kot, ada gak suka buat kat celah pokok pandan atau nenas, rawat(kawat duri) dan apa saja pokok renek....jadi ramai lar kener ketit dengan dia..sakit? Rasa macam mana yek aku dah lupa..sebab aku jarang kener ketit.Sekali dia ketit aku satu pokok pandan aku bakar lepas tuh aku kener lak libas dengan ekor pari..serius..aku kerap main dengan benda nih..sarang dia macam kertas exam zaman dulu-dulu cuma kaler dia lebih gelap..





Pepatung..kat kampung aku petang-petang masa dulu banyak berterbangan..aku selalu tangkap acbut kepala..ada jugak aku bagi dia gigit kawan dia..kira laga patung lar..semut pun boleh dibuat laga..tapi sekarang nih ntah mana pergi..tak kan dah pupus kot..






Lintah..banyak dalam sawah kami dulu..menjadi mainan aku..biasanya aku akan biar dia isap darah bagi kenyang dahulu lepas tuh baru taruh garam..bukan nak dipanggang weh..sesusah aku masa tuh belum pernah aku makan lintah bakar..walau pernah berada dalam mulut(termasuk masa berenang dalam parit..)dulu air parit jernih sekarang kalau aku tengok pun geli tekak..Lintah nih bila kena garam dia kan memuntahkan darah yang dihisap pas tuh kojol..aku suka tengok darah yang keluar..sama macam dengan siput babi bila kena garam akan berbuih lar tapak kaki dia siap dengar bunyi buih yang keluar dari liang..aku suka dengar bunyi tuh..maka banyak lar siput babi yang menjadi mangsa..


Satu lagi sedara dia nama pacat selalu jadi mangsa aku jugak..Cuaca masa tu tak dapt digambarkan..sejuk dan nyaman..Hmmm..banyak lagi kenangan aku masa kecil..macam mana aku kener libas dengan ekor pari..macam mana air liur aku meleleh kena kopi akar pinang..macam mana tengok kawan hilang testis sebab buat tarzan..macam mana tapak kaki luka sedalam dua sentimeter..tertusuk kayu..

Tapi aku yakin sangat ramai dikalangan yang sebaya aku selamat menjalani zaman kanak-kanak..kalau mandi dengan budak-budak perempuan yang telanjang bogel..buah dada pun baru nak naik..tak terpikir pun nak rogol.. kami anggap mereka macam rakan lelaki lain..jadi tak hairan lar kalau aku tidur dengan sepupu aku yang berusia 13 tahun sebaya dengan aku.pernah aku tanya nak kawin dengan aku tak..dia cakap nak..lepas tuh siap berjanji lagi sebelum tidur..aku suka tidur dengan dia sebab badan dia panas..bantai peluk semulajadi..bila aku dan dia berusia 24 tahun dia berkahwin..sebagai saudara terdekat aku pergi sehari lebih awal..(Wife aku skang nih berusia 24 tahun..bergetah lagi..besa lar kambing pun tahu nak cari pucuk muda..)masa kami berdua dalam bilik dia ada tanya kenapa tak masuk meminang dia..dia tunggu dari hari kami berjanji lagi..sob sob sob sedih.. sebab dia cun giler...suami dia untung, dah ler putih gebu..masih ori lagi..aku tahu ler dia sepupu aku..dia terima sebab mak bapak dia setuju. Biar pun ada yang cedera retak kepala..kena sengat tebuan, hilang testis dan macam-macam lagi, tapi masih lagi berjaya menjalani kehidupan zaman kanak-kanak dan remaja..compared dengan budak-budak sekarang kami lebih cekal dari mereka.Kami makan apa yang ada, kami main apa yang kami nak, kami pergi mana kami nak pergi tanpa risau kener kidnap atau rogol..

No comments:

Post a Comment